logoIVE PLA VALENCIÀ D'ESTADÍSTICA, 2007-2010

ANNEX IV. Glossari de termes

 

pdfAnnex IV

Activitat estadística pública valenciana

S’entén per activitat estadística pública valenciana, la recopilació, l’elaboració i l’ordenació sistemàtica de la informació quantificable i la publicació i difusió dels resultats necessaris i útils, tant per al coneixement i anàlisi de la realitat geogràfica, econòmica, demogràfica, cultural i social de la Comunitat Valenciana com per a coadjuvar al compliment dels fins i competències de la Generalitat, segons es recull en la Llei 5/90 de 7 de juny, de la Generalitat Valenciana, d’Estadística de la Comunitat Valenciana.

Codi de Bones Pràctiques de les estadístiques europees

Adoptat pel Comité del Programa Estadístic el 24 de febrer del 2005 i promulgat en la Recomanació de la Comissió del 25 de maig del 2005 relativa a la independència, la integritat i la responsabilitat de les autoritats estadístiques dels estats membres i de la Comunitat. La seua finalitat és:

Millorar la confiança en la independència, la integritat i la responsabilitat de les autoritats estadístiques nacionals i d’Eurostat, així com en la credibilitat i la qualitat de les estadístiques produïdes i difoses per estos organismes.

Promoure l’aplicació dels millors principis, mètodes i pràctiques estadístiques internacionals per part de tots els productors d’estadístiques europees, a fi de millorar-ne la qualitat.

Principis del Codi de Bones Pràctiques de les estadístiques europees:

Entorn institucional

Els factors institucionals i organitzatius exercixen una influència significativa en l’eficàcia i la credibilitat d’una autoritat estadística que elabore i difonga estadístiques europees. Les qüestions rellevants en este àmbit són la independència professional, el mandat relatiu a la recollida de dades, la idoneïtat dels recursos, el compromís amb la qualitat, el secret estadístic, la imparcialitat i l’objectivitat.

Principi 1: Independència professional. La independència professional de les autoritats estadístiques respecte a altres departaments o òrgans reguladors, administratius o amb competències en la formulació de polítiques, així com dels operadors del sector privat, garantix la credibilitat de les estadístiques europees.

Principi 2: Mandat relatiu a la recollida de dades. Les autoritats han de disposar d’un mandat legal inequívoc respecte a la recollida d’informació per a elaborar les estadístiques europees. A petició de les autoritats estadístiques, les administracions, empreses i llars, i la població en general, poden estar obligats per llei a permetre l’accés a dades, o a facilitar-les, per a elaborar les estadístiques europees.

Principi 3: Idoneïtat dels recursos. Els recursos a disposició de les autoritats estadístiques hauran de ser suficients per a atendre els requisits de les estadístiques europees.

Principi 4: Compromís amb la qualitat. Tots els membres del SEE es comprometen a treballar i cooperar de conformitat amb els principis establits en la Declaració de Qualitat del Sistema Estadístic Europeu.

Principi 5: Secret estadístic. La privacitat dels subministradors de dades (llars, empreses, administracions i altres), la confidencialitat de la informació que faciliten i la utilització d’esta amb fins exclusivament estadístics han de garantir-se plenament.

Principi 6: Imparcialitat i objectivitat. Les autoritats estadístiques han de produir i difondre estadístiques europees respectant la independència científica i d’una manera objectiva, professional i transparent amb la qual es garantisca un tracte equitatiu a tots els usuaris.

Processos estadístics

Els estàndards, les directrius i les bones pràctiques europees i internacionals han d’observar-se de manera rigorosa en els processos emprats per les autoritats estadístiques per a organitzar, recollir, processar i difondre estadístiques oficials. La credibilitat de les estadístiques es potencia consolidant una reputació de bona gestió i eficàcia. Els aspectes rellevants en este àmbit són una metodologia fonamentada, procediments estadístics apropiats, una càrrega de resposta no excessiva per als informadors i l’eficàcia en funció del cost.

Principi 7: Metodologia fundada. Unes estadístiques de qualitat han de basar-se en una metodologia fonamentada. Per a això és necessari l’ús de ferramentes, procediments i coneixements tècnics adequats.

Principi 8: Procediments estadístics apropiats. L’obtenció d’estadístiques de qualitat es basa en l’adopció de procediments estadístics apropiats, aplicats des de la recollida fins a la validació de les dades.

Principi 9: Càrrega de resposta no excessiva dels informadors. La càrrega de subministrar la informació ha de ser proporcional a les necessitats dels usuaris i no resultar excessiva per als informadors. L’autoritat estadística duu a terme un seguiment de la càrrega de resposta i establix objectius per a la seua reducció en el temps.

Principi 10: Eficàcia en funció del cost. Els recursos han d’utilitzar-se eficaçment.

Resultats estadístics

Les estadístiques disponibles han de satisfer les necessitats dels usuaris. Les estadístiques han de complir les normes de qualitat europees i servir a les necessitats de les institucions europees, dels governs, dels organismes d’investigació, de les empreses i de la població en general. Els aspectes importants en este àmbit es referixen a la mesura en què les estadístiques són rellevants, acurades, fiables, oportunes, coherents, comparables entre regions i països i fàcilment accessibles per als usuaris.

Principi 11: Rellevància. Les estadístiques europees han de satisfer les necessitats dels usuaris.

Principi 12: Acuracitat i fiabilitat. Les estadístiques europees han de reflectir la realitat amb cura i fiabilitat.

Principi 13: Oportunitat i puntualitat. Les estadístiques europees han de difondre’s de forma oportuna i puntual.

Principi 14: Coherència i comparabilitat. Les estadístiques europees han de ser coherents internament i al llarg del temps, així com comparables entre regions i països: ha de ser possible combinar i utilitzar conjuntament dades afins procedents de fonts diferents.

Principi 15: Accessibilitat i claredat. Les estadístiques europees han de presentar-se d’una manera inequívoca i comprensible, difondre’s d’una manera adequada i pràctica, estar disponibles i accessibles conforme a criteris d’imparcialitat, i estar acompanyades de metadades i directrius per al seu ús.

Comissió Executiva

És l’òrgan superior de govern, participació i control de l’Institut Valencià d’Estadística al qual correspon la gestió del sistema estadístic global de la Comunitat Valenciana. Les seues funcions, composició i règim de funcionament es regulen en el Decret 65/1998, de 26 de maig, del Govern Valencià pel qual s’aprova el Reglament Orgànic i Funcional de l’Institut Valencià d’Estadística.

Comité del Programa Estadístic de les Comunitats Europees

Creat per la Decisió 89/382/CEE del Consell, de 19 de juny de 1989. La seua funció és assistir a la Comissió en la coordinació general dels programes estadístics pluriennals per a garantir la coherència de les accions comunitàries i nacionals.

Consell Valencià d’Estadística

És l’òrgan col·legiat superior consultiu i supervisor de l’Institut Valencià d’Estadística, de participació dels informadors, productors i usuaris de les estadístiques. Les seues funcions i composició es regulen en el Decret 65/1998, de 26 de maig, del Govern Valencià pel qual s’aprova el Reglament Orgànic i Funcional de l’Institut Valencià d’Estadística.

Declaració sobre qualitat del sistema estadístic europeu

Adoptada pel Comité del Programa Estadístic al setembre del 2001. S’hi establixen els principals elements per a avaluar la qualitat de les dades públiques:

Punt de vista de l’usuari
Millora contínua
Compromís de qualitat del producte
Accessibilitat de la informació
Associació dins i més enllà del sistema estadístic europeu
Respecte per les necessitats dels subministradors de dades
Compromís de lideratge
Gestió de qualitat sistemàtica
Processos efectius i eficients
Satisfacció i desenvolupament del personal

Eurostat

És l’Oficina Estadística de la Unió Europea. Establida el 1953 i amb seu a Luxemburg, la seua missió és oferir a la UE estadístiques a nivell europeu que permeten comparacions entre els països i les regions. Per a complir esta missió, Eurostat recopila les dades que aporten els diferents instituts d’estadística europeus, les analitza i basant-se en elles oferix xifres comparables i harmonitzades, de manera que es puguen definir, escometre i analitzar les polítiques comunitàries.

Inventari d’Operacions Estadístiques de les Administracions Públiques Valencianes

Sistema de gestió documental que conté les referències bàsiques (principals característiques tècniques i institucionals) d’operacions estadístiques promogudes per les distintes Administracions Públiques Valencianes.

peGV

Portal Estadístic de la Generalitat, portal temàtic per a la promoció i difusió a través d’Internet d’una àmplia oferta d’informació estadística elaborada i/o recopilada per l’IVE en el marc dels seus plans i programes d’actuació.

Pla Estadístic Nacional

És el principal instrument ordinador de l’activitat estadística de l’Administració General de l’Estat. Conté les estadístiques que han d’elaborar-se en el període de vigència pels distints servicis de l’Administració General de l’Estat o qualssevol altres entitats que en depenen i les que hagen de dur-se a terme totalment o parcialment amb participació de les comunitats autònomes i les corporacions locals en virtut d’acords de cooperació amb els servicis estadístics estatals o, si és el cas, en execució del que preveuen les lleis. El Reial Decret 1911/2004, aprova el vigent Pla Estadístic Nacional 2005-2008.

Principis que regixen l’activitat estadística pública valenciana

L’activitat estadística pública valenciana es regix pels principis d’interés públic, objectivitat, correcció tècnica, obligatorietat de la col·laboració ciutadana, respecte a la intimitat, secret estadístic i publicitat dels resultats que recull la Llei 5/1990, de 7 de juny, d’Estadística de la Comunitat Valenciana.

Programa Estadístic Comunitari

Constituïx el marc per a la producció de totes les estadístiques comunitàries. S’hi definixen les orientacions, els principals àmbits i els objectius de les accions estadístiques previstes per a un període que no excedirà de cinc anys. La Decisió núm. 2367/2002/CE del Parlament Europeu i del Consell, aprova el vigent Programa Estadístic Comunitari 2003-2007.

Programa “i-administració”

Forma part del PETIC (Pla estratègic per a la consolidació de la societat tecnològica i del coneixement a la Comunitat Valenciana) i el seu objectiu és “el canvi cultural de les Administracions valencianes” cap a una organització tecnològica i del coneixement en tots els seus àmbit d’activitat: producció i prestació de servicis públics, relació amb els agents socials i econòmics, planificació de la seua activitat, avaluació contínua de l’acció pública i gestió dels seus recursos humans.