Destacamos

Gestió de la qualitat

Gestió de la qualitat

El sistema de gestió de la qualitat que l'IVE està implantant persegueix com a objectiu últim la configuració d'un Marc de garantia de qualitat, inspirat en els esquemes preponderants a nivell internacional, com ara el de les Nacions Unides o el definit per Eurostat a partir del Codi de Bones Pràctiques de les Estadístiques Europees (CBPEE).

El sistema actual de l'IVE s'assentisca en dos tipus d'elements:

1. Una estructura administrativa específicament creada i dedicada a la gestió de la qualitat. Està composta pel Servei de qualitat estadística.

2. Un sistema d'avaluació i seguiment de la qualitat compost d'una sèrie d'instruments i mètodes per a mesurar la qualitat del treball estadístic:

2.1 Informes i indicadors de qualitat dels productes estadístics. Seguint les recomanacions d'Eurostat i les institucions europees, recollides en Els Indicadors de qualitat i rendiment del SEE (QPI-ESS), l'IVE està desenvolupant sistemes per a l'avaluació sistemàtica de qualitat de tots els seus productes i processos estadístics. Una versió dels Informes de qualitat dels Productes-Orientats a usuaris, està inclosa en els denominats Informes metodològics estandarditzats (IME).

Es tracta d'una descripció àmplia de tota la metodologia d'una operació, però hi ha un conjunt d'aspectes més directament vinculats amb la qualitat dels productes. Concretament, hi ha sis epígrafs que es vinculen amb la qualitat, cinc d'ells referents a les diferents dimensions de qualitat dels productes segons el CBPEE, i una que resumeix la qualitat en termes generals. A més, en altres epígrafs apareix informació per a un coneixement mínim d'aspectes del procés estadístic (i algunes dimensions de la qualitat del mateix) com a "costos" i “càrrega a l'informant".

En definitiva, aquests IME contenen un informe de qualitat orientat a l'usuari, amb èmfasi en la qualitat del producte.

Per tant, amb la posada en marxa d'aqueix estàndard es van aconseguir simultàniament dos objectius:

  • La unificació de metodologies en la web per a oferir als usuaris de tota estadística, de manera homogènia, les metadades que la descriuen.
  • I el proporcionar un informe de qualitat orientat a l'usuari per a tota operació de l'IVE.

Aquests informes s'actualitzen contínuament: almenys una vegada a l'any en les estadístiques anuals o subanuales; i en el cas de les estadístiques de menor freqüència (plurianuals) cada vegada que s'actualitzen i publiquen en el Portal estadístic.

2.2. Enquestes a usuaris. L'IVE realitza enquestes a usuaris per a conéixer la seua opinió i grau de satisfacció sobre les estadístiques i detectar noves necessitats d'informació.

Informes metodològics estandarditzats disponibles

Demografia i població

Treball

Societat

Ciència i tecnologia

Indústria, energia, mineria i construcció

Servicis

Economia

Estadístiques no desglossades per sector o tema