Estadística de pensions contributives del sistema de la
Seguretat Social
Notes metodològiques

Introducció

L'objectiu d'aquesta estadística és l'obtenció d'informació sobre les pensions contributives del sistema de la Seguretat Social percebudes per les persones residents a la Comunitat Valenciana i les característiques sociodemogràfiques dels seus titulars, per al nivell de desagregació provincial, comarcal i municipal.

La informació en què es basa aquesta operació prové del Registre de Prestacions Socials Públiques, el de la qual titular és l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), i se cedeix anualment per l'INSS i l'Institut Social de la Marina, a través d'un conveni de col·laboració entre aquests dos organismes i l'Institut Valencià d'Estadística, l'objectiu del qual és, justament, l'aprofitament amb fins estadístics de la informació continguda en ell. Per tant, queden excloses d'aquesta estadística les prestacions diferents de les pensions, les pensions no contributives, així com les pensions contributives no incloses en esmentat registre, com les de Classes Passives.

La informació estadística per comarques, amb data de referència a partir de l'1 de gener de 2023 segueix l'agrupació de municipis en comarques definida en l'article 228 de la Llei 8/2022, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat. En el cas d'estadístiques amb data de referència anterior, l'agrupació es correspon amb les demarcacions territorials homologades de rang 1 recollida en la publicació Proposta de demarcacions territorials homologades (València, 1988: Generalitat Valenciana, Conselleria d'Administració Pública). Aquestes agrupacions poden consultar-se en https://pegv.gva.es/va/muncom

El canvi de comarcalització coincideix amb el canvi de periodicitat de la publicació d'anual a trimestral. Així, d'una banda, l'agregació comarcal en la publicació anual correspon amb la proposta de demarcacions territorials de 1988; i, per una altra, en la publicació trimestral correspon amb la Llei 8/2022.

Notes generals

La informació que ací s'ofereix es refereix a les pensions contributives (segons allò que s'ha exposat en l'apartat anterior) definides com a prestacions econòmiques de duració indefinida -encara que no sempre, com les d'orfandat- la concessió de les quals està generalment supeditada a una prèvia relació jurídica amb la Seguretat Social (acreditar un període mínim de cotització en determinats casos), sempre que es complisquen els altres requisits exigits.

La seua quantia es determina en funció de les aportacions efectuades pel treballador i l'empresari, si es tracta de treballadors per compte d'altri, durant el període considerat als efectes de la base reguladora de la pensió que es tracte.

• Data de referència

La data de referència de la informació és l'últim dia de cada període.

• Lloc de residència i nacionalitat

El municipi de residència de la persona s'obté per mitjà de l'encreuament amb el Padró municipal d'habitants.

Fins a 2021, s'obtenia la nacionalitat en el mateix encreuament. Aquells pensionistes que no s'hagueren pogut creuar amb el Padró municipal d'habitants i el seu document d'identificació no és un DNI s'han considerat estrangers en què no consta la nacionalitat i s'han sumat a la categoria "altres estrangers".

• Classe de pensió

Classificació de les pensions contributives abonades pel Sistema de la Seguretat Social en funció de la contingència protegida: incapacitat permanent, jubilació, viudetat, orfandat i en favor de familiars.

Com en un mateix pensionista poden concórrer dues o més pensions del Sistema de la Seguretat Social, en les taules que apareix el concepte pensió principal, cada pensionista només està computat una única vegada davall les característiques de la pensió considerada principal. Aquesta pensió principal és determinada per l'aplicació del criteri preferencial en la classe de pensió segons l'orde següent: jubilació, jubilació procedent d'incapacitat, incapacitat, viudetat, orfandat i favor familiar.

• Edat

S'obté per mitjà de la variable data de naixement, com a resultat del càlcul en anys complits a últim dia del període de referència.

• Nombre de pensions

Nombre de pensions en alta a últim dia del període de referència

 • Nombre de pensionistes

Nombre de titulars en alta a últim dia del període de referència. Cada persona es comptabilitza una sola vegada, independentment del fet que perceba una o més pensions contributives.

• Import mensual

Es considera import mensual a l'import brut de cada una de les 12 nòmines mensuals ordinàries de l'any.

Queden exclosos per al seu càlcul els imports proporcionals derivats de les dues pagues extraordinàries així com de la paga única per desviació de l'IPC.

• Mitjana i quantils de l'import mensual

Es calculen respecte de dues distribucions, sent la unitat euros/mes:  

Import de "pensions": Import brut que resulta de considerar la distribució de les pensions en vigor en el període de referència.  

Import de "pensionistes": Import brut que resulta de considerar la distribució de l'import total percebut per cada pensionista en el període de referència.  

• Règim

S'han considerat les pensions contributives bàsiques del Sistema de la Seguretat Social, amb la classificació següent:
- Règim General
- Règim Especial de Treballadors Autònoms
- Règim Especial del Mar
- Accidents de Treball i Malalties Professionals

Les pensions del règim residual de l'Assegurança obligatòria de Vellesa i Invalidesa (SOVI), es presenten agregades en els seus respectius règims: General i del Mar.

Influència dels canvis normatius en les sèries

Al llarg d'aquest període, s'han produït alguns canvis normatius que han alterat el normal desenvolupament de les dites sèries:

1. La integració progressiva des de l'1 de gener de 2012 del Règim Especial d'Empleats de Llar en el Règim General, en aplicació de la Llei 27/2011, d'1 d'agost. Aquest procés es va concloure el maig de 2013.
2. L'elevació progressiva en el període 2011 a 2014 del límit d'edat per a rebre la pensió d'orfandat fins als 25 anys, segons el que disposa la llei 27/2011, d'1 d'agost.
3. L'entrada en vigor de la Llei 27/2011, que va establir períodes transitoris per a la modificació progressiva de l'edat d'accés a la jubilació, càlcul de bases reguladores, etc.

Difusió de resultats

Es difonen dades anuals des de 2012, i trimestrals des de 2023.

Amb la finalitat de preservar el secret estadístic, s'ha procedit a suprimir la informació en cel·les de menys de 5 registres.